Ves al contingut

El Mètode

Què és el Mètode Suzuki?

El Mètode Suzuki és una manera d’ensenyar i aprendre música desenvolupada per S.Suzuki l’any 1945 a Matsumoto, al Japó. A partrir de la observació de l’aprenentatge de la llengua materna dels infants i de l’habilitat que aquests tenen per aprendre a parlar idiomes, va concloure que si estiguéssin rodejats d’estímuls sonors, podrien desenvolupar, també, grans habilitats musicals. A partir d’aqui neix el Mètode de la llengua materna, un Mètode no només d’aprenentatge, sinó una filosofia de vida en la que es pretén respectar als infants, el seu temps i ritme d’aprenentatge i on es busca, principalment que l’infant sigui feliç amb tot allò que fa. 

 

Principis fonamentals

1. Tots els infants poden aprendre

El talent no és innat, el talent es desenvolupa sempre que hi hagi un entorn adequat de respecte i acompanyament. Si tots els infants parlen, tots poden aprendre música.

2. Inici Primerenc

El cervell dels infants està més obert a aprendre nous processos mentals i físics quan són petits. A partir dels 3 anys que és quan les connexions neuronals i les habilitats motores es fan cada vegada més fortes i és el moment en que els infants poden retenir tota la informació que se’ls proporciona amb més facilitat, per això és el millor moment per començar a tocar un instrument.

 

3. Implicació dels pares i mares

El paper del pare i la mare en la metodologia Suzuki és fonamental. Entre la família, el professor i l’alumne, és crea el què s’anomena triangle Suzuki; el professor té el rol de ser el guia, no només tècnicament sinó també d’inspirar i transmetre valors musicals a l’infant. També orienta als pares perquè s’impliquin en el procés; l’alumne és el centre del procés i la família té un paper actiu i essencial. Assiteix a les classes, pren apunts i ajuda a crear una rutina diària per la pràctica a casa, a la vegada que ajuda a crear un ambient positiu i musical, portant a l’infant a cursos i a concerts. Tot això potencia el vincle familiar i fa que l’aprenentatge sigui més profund i durador. A mesura que els infants creixent, la implicació de la família va disminuint. 

 

4. Entorn positiu i encoratjament

Els infants aprenen millor quan se senten estimats i valorats, se senten segurs per explorar i equivocar-se quan saben que no seran jutjats sinó acompanyats. L’encoratjament constant per part del professor i la família tenen un paper clau. Cada petit avenç és celebrat, de manera que l’alumne es motiva, se sent capaç de fer més, reforça la seva confiança i estimula la seva curiositat.

 

5. L'escolta

Els infants escolten els peces abans de tocar-les, igual que les paraules i els fills del seu entorn abans de parlar. L’escolta diària és clau ja que permet que els infants interioritzin el so, la melodia i el ritme abans de llegir les partitures i/o tocar l’instrument. En escoltar regularment els peces que tocaran més endavant, els infants desenvolupen una oïda musical fina, milloren la seva memòria auditiva i aprenen a reproduir amb més precisió els matisos expressius de la música. Aquesta immersió sonora fa que l’aprenentatge sigui més natural i intuïtiu, tal com passa amb el llenguatge.

6. Observació i repetició

L’observació i la repetició són dues eines fonamentals pel desenvolupament dels infants. La observació permet que l’infant vegi, escolti i tingui un model a seguir, mentre que la repetició és clau per consolidar l’aprenentatge. Tal com els infants repeteixen paraules i frases fins que els dominen, els alumnes Suzuki practiquen una i altra vegada els peces que han després, no només per perfeccionar-les, sinó per aprendre noves habilitats a partir d’allò que saben. Aquesta repetició constant afavoreix la memòria, la seguretat i la fluïdesa a l’hora de tocar.

7. Classes grupals

A part de les classes individuals, on cada infant rep una atenció més personalitzada, els alumnes Suzuki també tenen classes grupals on es promou la cooperació i el treball en equip. En aquestes classes els alumnes comparteixen escenari amb companyies que poden tenir nivells similars o diferents, creant un ambient d’inspiració mútua, on els més petits aprenen dels més avançats i aquests últiums reforcen el seu aprenentatge mostrant el seu exemple. Es genera així una comunitat d’aprenentatge basada en el respecte, la col·laboració i la motivació compartida. A més, les classes grupals permeten treballar aspectes musicals que van més enllà de la tècnica, com la coordinació, l’afinació conjunta, el ritme, l’expressivitat, la memòria, el saber estar, l’escolta, etc.

8. Repertori Gradual

Els infants comencen amb peces senzilles i poc a poc va augmentant la dificultat de manera gradual. Les habilitats complexes que van apareixen, treballen a partir de les peces que ja coneixen

Ressenyes d'estudiants

"Des del primer dia, la Laia ens va transmetre una gran confiança. El meu fill espera amb il·lusió cada classe i nosaltres hem vist una evolució preciosa."
María López
"El mètode Suzuki aplicat amb tanta passió per la Laia ha estat clau en el desenvolupament musical del nostre fill. És molt més que una professora."
Javier Ruiz
"Estic molt agraïda per l’afecte i l’atenció personalitzada que rep la meva filla. L’Aula 4 Cordes és com una segona família per
nosaltres."
Alejandro

Inscriu el teu fill/a!

Regala al teu fill el regal de la música: comença el seu viatge amb nosaltres avui mateix.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *